Valsalva-Induced Spontaneous Suprachoroidal Hemorrhage: A Case Report and Review of the Literature

Klin Monbl Augenheilkd. 2022 Apr;239(4):559-564. doi: 10.1055/a-1785-4912. Epub 2022 Apr 26.

Abstract

We report a rare case of spontaneous suprachoroidal hemorrhage and present a systematic review of the literature using PubMed/Medline databases. Patients that developed a spontaneous suprachoroidal hemorrhage with a history of previous intraocular surgery were excluded. An 82-year-old male patient with no known ocular pathologies or surgical history was referred with acute ocular pain and decreased vision in the right eye (BCVA: 0.6 with hyperopic correction) following a Valsalva maneuver. General history included chronic heart failure and coronary artery disease, treated with anticoagulant and antihypertensive drugs. Dilated fundus examination revealed a posterior red-brown choroidal mass, with a thickness of 1.5 mm on B-scan ultrasonography. The lesion was not visible on fluorescein or indocyanine green angiography and was located under the choroid on B-scan optical coherence tomography. The diagnosis of a spontaneous suprachoroidal hemorrhage was evoked, and the patient was observed. Five months later, BCVA was 1.0 uncorrected, with a normal-appearing fundus. In a literature review, eight cases of spontaneous suprachoroidal hemorrhage following an episode of increased intrathoracic pressure were identified, including our patient. M/F ratio was 1 : 1, with a median age of 66.5 years. All cases presented systemic pathologies. All cases presented with a unilateral suprachoroidal hemorrhage. Only 2/8 patients had ocular comorbidities. Complications requiring treatment were noted in 4/8 cases, including 2 cases that resulted in the loss of the vision following an acute angle-closure glaucoma. Spontaneous resolution of the hemorrhage was observed in the other 4 patients. In 6/8 cases, vision recovered over a mean period of 10 weeks. In conclusion, spontaneous suprachoroidal hemorrhage following a Valsalva maneuver in eyes with no history of ocular surgery or trauma is rare, and has been associated with advanced age, cardiovascular disease and asthma. In severe cases (2/8) the eye was lost, while most cases (6/8) recovered, presenting a good visual outcome.

Wir berichten über einen seltenen Fall einer spontanen suprachoroidalen Blutung und präsentieren eine systematische Überprüfung der Literatur anhand der Datenbanken PubMed/Medline. Patienten, die eine spontane suprachoroidale Blutung mit einer Vorgeschichte von intraokularen Operationen entwickelten, wurden ausgeschlossen. Ein 82-jähriger männlicher Patient ohne bekannte okuläre Pathologien oder chirurgische Vorgeschichte wurde mit akuten Augenschmerzen und vermindertem Sehvermögen auf dem rechten Auge (BCVA: 0,6 mit Hyperopiekorrektur) nach einem Valsalva-Manöver überwiesen. In der Anamnese wurden eine chronische Herzinsuffizienz und eine koronare Herzkrankheit angegeben, die mit blutgerinnungshemmenden und blutdrucksenkenden Medikamenten behandelt wurden. Bei der Untersuchung des erweiterten Augenhintergrunds zeigte sich im B-Scan-Ultraschall eine rot-braune Aderhautmasse mit einer Dicke von 1,5 mm im hinteren Bereich. Die Läsion war weder in der Fluoreszenz- noch in der Indocyaningrünangiografie sichtbar und befand sich in der optischen B-Scan-Kohärenztomografie unter der Aderhaut. Die Diagnose einer spontanen suprachoroidalen Blutung wurde gestellt, und der Patient wurde beobachtet. Fünf Monate später betrug der BCVA unkorrigiert 1,0, und der Augenhintergrund sah normal aus. In einer Literaturübersicht wurden 8 Fälle von spontanen suprachoroidalen Blutungen nach einer Episode erhöhten intrathorakalen Drucks identifiziert, darunter unser Patient. Das Geschlechterverhältnis war 1 : 1, das Durchschnittsalter betrug 66,5 Jahre. Alle Fälle wiesen systemische Pathologien auf. Alle Fälle wiesen eine einseitige suprachoroidale Blutung auf. Nur 2/8 Patienten hatten okuläre Komorbiditäten. Behandlungsbedürftige Komplikationen traten in 4/8 Fällen auf, darunter 2 Fälle, die zum Verlust des Sehvermögens infolge eines akuten Winkelverschlussglaukoms führten. Bei den anderen 4 Patienten wurde ein spontanes Abklingen der Blutung beobachtet. In 6/8 Fällen erholte sich das Sehvermögen über einen durchschnittlichen Zeitraum von 10 Wochen. Zusammenfassend lässt sich sagen, dass eine spontane suprachoroidale Blutung nach einem Valsalva-Manöver bei Augen ohne chirurgische Eingriffe oder Trauma in der Vorgeschichte selten ist und mit fortgeschrittenem Alter, kardiovaskulären Erkrankungen und Asthma in Verbindung gebracht wird. In schweren Fällen (2/8) kam es zum Verlust des Auges, während sich die meisten Fälle (6/8) erholten und ein gutes Sehergebnis zeigten.

Publication types

  • Case Reports
  • Systematic Review

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Anticoagulants / adverse effects
  • Choroid
  • Choroid Hemorrhage* / diagnosis
  • Choroid Hemorrhage* / etiology
  • Choroid Hemorrhage* / surgery
  • Fundus Oculi
  • Humans
  • Male

Substances

  • Anticoagulants